Bezklíčové krádeže jsou na vzestupu – i nová auta lze snadno prolomit

I přes neustálý vývoj a ujišťování výrobců o tom, že bezpečnost keyless systémů se zlepšuje, je
stále mnohem jednodušší prolomit bezklíčový systém zabezpečení v porovnání se systémem
využívajícím fyzický klíč. Aktuální studie ADAC provedená na více než 500 vozech dokazuje, že
nové auto bez doplňkového zabezpečení zlodějům jednoduše neodolá.

Známá organizace ADAC (Obecný německý autoklub) opět podrobila 500 nových vozů testu
odolnosti proti elektronické krádeži prolomením systému bezklíčového vstupu. Komplexním
testem úspěšně prošlo jen 5% testovaných vozů, a to i přesto, že tato technologie už
naprosto není novinkou. Oficiální vyjádření automobilek již několik let motoristy ujišťují, že
nové a propracované keyless systémy již nelze zneužít. Jak dokazují nová zjištění, pravda je
úplně jiná a jen skutečný zlomek výrobců učinil potřebné kroky pro zajištění systému proti zneužití.

Jak dochází k prolomení zabezpečení?

Komfort řešení bezklíčového vstupu a startu spočívá v automatickém rozpoznání řidiče na
základě kódu vysílaného keyless přívěskem. Tento kód je zaznamenán některou z antén
vozidla a po stisku tlačítka na kličce je možné vozidlo odemknout. Stejně tak komfortní jako
pro majitele, je však odemknutí vozidla i pro samotného pachatele. Zařízení na tzv.
„prodloužení“ kódu sestávající ze dvou jednotek lze podle návodů dostupných na internetu
poskládat z běžně dostupných součástek za pár stovek.

Zlodějům pak stačí sledovat řidiče po vystoupení z vozidla a po jeho vzdálení načíst kód z
klíče, na což stačí pár chvil chůze v jeho blízkosti. Druhý z dvojice pachatelů načtený a
prodloužený signál klíče odvysílá v blízkosti vozidla, komfortně otevře a nastartuje.
Nastartované vozidlo sice po skončení vysílání napíše chybu „chybějící klíč“, avšak až do
vypnutí motoru bude plně pojízdné. Pachatel tak může teoreticky vozidlo odvézt kamkoli,
pouze s podmínkou, že během tankování nevypne motor.

 Krádež s dvojitým rizikem

Kromě samotné krádeže nového vozu, která je jasným a snad nejbolestivějším následkem,
může mít krádež pomocí keyless systému i jiné nepříjemné dopady. Běžnou taktikou zlodějů
zaměřujících se na krádeže vozů je tzv. vychladnutí auta. V tomto scénáři pachatel čerstvě a
pohodlně ukradené auto neodveze přímo na druhou stranu země, případně do dílny na
porcovačku. Naopak, vozidlo odveze jen pár bloků od původního místa a nechá ho
nenápadně zaparkované například před obchodním centrem. Důvodem této taktiky je fakt,
že stále více majitelů chrání svá vozidla lokalizačními zařízeními, která by v případě krádeže
dovedla policii přímo do pachatelova doupěte. Takto odstavené vozidlo je častokrát
nalezeno krátce po krádeži a díky keyless systému nenese jakékoli známky po odcizení. Tento
šťastný konec se však může rychle změnit v noční můru v případě, že jste krádež nahlásili a
pojišťovna začala s potřebnými úkony. Jako majitel vozidla bez poškození, které bylo
nalezeno jen kousek od původního parkovacího místa, budete obvinění ze zamýšleného
pojistného podvodu vyvracet jen velmi těžko.

Jak se snaží výrobci zabránit zneužití

Výrobci vozidel samozřejmě o možnostech zneužití systémů Keyless dobře vědí. Drtivá
většina se však spokojila s doplněním pohybového snímače, který vypne vysílání klíče krátce
poté, co se přestane pohybovat. Toto řešení sice zabraňuje prodloužení signálu s klíče
visícího za vašimi dveřmi jako ve známých videích, avšak vůbec nefunguje proti krádeži „v
pohybu“. Přitom zejména ve městech s přeplněnými uličkami či městskou dopravou není
problém kráčet nerušeně poblíž majitele vozidla pár desítek vteřin. Mnohem bezpečnějším
způsobem zabezpečení bezklíčového systému je technologie UWB tedy ultraširokopásmové
komunikace. UWB bezklíčový přívěsek vysílá signál jehož prodloužení je okamžitě
rozpoznáno vozidlem, které na prodloužený signál jednoduše přestane reagovat. Právě vozy
s touto technologií jsou jediné, které v testu ADAC úspěšně prošly. Technologii aktuálně
využívá jen minimum automobilek a jen u vybraných modelů svých vozů.

 

Jak mohu ochránit svůj vůz?

Pokud váš vůz technologii UWB nemá, nezoufejte, protože i pro vás existuje řešení. Pokročilé
zabezpečení Pandora alarm
totiž dokáže tuto a mnohé další bezpečnostní technologie
doplnit také vašemu vozidlu. Šifrovaná širokopásmová komunikace, dokonalý přehled o
stavu a poloze vozidla 24/7 v aplikaci vašeho chytrého telefonu, možnost neustálého hlídání
vašeho vozidla servery Pandora. Tyto a mnohé další funkce jsou zárukou, že váš vůz zůstane
váš za každých podmínek. Díky ovládání komfortním a minimalistickým autorizačním
přívěskem navíc není nutné vzdávat se komfortu moderního vozidla instalací mechanického
zabezpečení.

V případě, že vás zabezpečení bezklíčového vstupu Pandora zaujalo, vyplňte formulář
nezávazné poptávky a naši kolegové vás budou brzy kontaktovat.

Sdílet článek!

    Mám zájem o:
    Zabezpečení vozidlaZabezpečení a dálkový start

    Doplňující informace:
    Převodovka: manuálautomat
    Startování vozidla: klíčemštart. tlačítkem

    Porovnat